Jak vést tým

Asi máte pocit, že se můj život točí kolem Aerospace týmu, což je jen jedna z řady mých aktivit, ale skrz tento tým jsem získal spoustu zkušeností a potkal lidi co bych jinak nepotkal, tak se nezlobte že to je zas na stejné téma.

Když jsem minulý říjen spolu s kamarádem založil YUAA, bylis jsme na to dva. Po Vánocích jsme se rozrostli na sedm členů a teď je nás kolem dvaceti. V takovém počtu už nestačí nechat lidi dělat co se jim zlíbí. Proto jsme rozdělili naši organizaci na tři týmy, mechanický, elektronický a PR. Jako jeden ze zakládajících členů jsem si vzal na starost mechanický tým. A tak jsem získal první opravdové zkušenosti s vedením týmu.

Ještě než začnu – nechci poučovat, jak je to správně, protože sám vím jen to, co se osvědčilo a co ne. Takže k věci. Mám osm lidí, peníze na nákup zásob a jeden úkol – zajistit, abychom postavili bednu která poletí na příští misi. Není bedna jako bedna, zvláště když má být zateplená a odlehčená ale pevná a nerozbitná,se zasouvacími dveřmi a poličkami. Nechci ale psát o designu, chci vysvětlit, jak vedu tým. Nejtěžší je, že nemůžu nikoho přetěžovat, protože není způsob, jak lidi donutit k práci a přitom je neodradit od naší organizace. Kromě sebe, samozřejmě, já se můžu přetěžovat jak chci. Dal jsem tedy dohromady pár tipů.

  • Lidi musí vědět, co a kdy se po nich chce a za co jsou zodpovědní. Proto jsem zařídil malou wiki, ke které má každý člen týmu přístup a kde soustředíme všechny informace
  • Informuj pravidelně a často – dvakrát týdně máme krátký mitink, kolem 15 minut, a každé pondělí posílám email o tom, co se má udělat ten týden.
  • Pomáhej lidem učit se a nabírat zkušenosti. Bylo by efektivnější, kdybych všechno udělal sám, ale z dlouhodobého hlediska to nikam nevede.

To jsou tři zásady, kterých se držím. Ještě jsem chtěl přidat čvtrtou, “Buď přísný,” ale to mi dost nejde.

Uvítám vaše vlastní zásady a zkušenosti.

6 thoughts on “Jak vést tým”

  1. Honzíku, napsal jsi to stručně, výstižně, jednoznačně … jestli ti to navíc i funguje, tak ti nehorázně závidím…mně to teda jde s podstatně většími zádrhely (i když uznávám, že přes 300 dětí a asi 25 učitelek je asi poněkud jiná záležitost 🙂 … Jo a ten pocit, že nejrychlejší je všechno si udělat sama, mívám taky dost často 😛
    Hodně úspěchů, tetka

  2. Možná bych ještě přidal: Nedopusť, aby se ztratila jejich motivace. Myslím si, že na podobném projektu to nebude moc těžké, i když to nedokáži pořádně posoudit, ale jakmile člověk ztratí motivaci, odkládá práci, jak nejlépe může.
    Snad nenastane podobný problém i u vás v týmu =).

  3. Ja dodam vlastni zkusenost – chval i kritizuj, oboje co nejferoveji dokazes. Ja mivala s obojim problem – napr. rict nekomu kdo se hodne snazil, ze to co odevzdal je spatne. A slova chvaly mi prekvapive taky nekdy uplne nesla. Jedno strucne “Good job!” dokaze obcas zazraky… 🙂

Leave a Reply