Pan učitel

Jak jsem se ze studenta stal učitelem.

Na Yaleu jsem v posledním ročníku dobrovolničil v rámci programu Splash. Je to akce jeden víkend za semestr, kdy si univerzitní studenti připraví přednášku na jakékoliv téma pro středoškoláky. Témata jsou opravdu různorodá, od kvantové fyziky, přes elfštinu po latinské tance. Já jsem se rozhodl učit předmět s názvem “Introduction to Spaceflight”.

Na Stanfordu tento program existuje také, a protože mě to baví, pokračuji jsem se stejnou přednáškou i tady. Postupně tu přednášku upravuji a zlepšuji. Protože je zájem, tak už to učím třikrát za sebou, a naposled si to organizátoři jako populární přednášku nahráli na video. Nejvíce mě na této akci těší to, že skoro vždy po přednášce přišel jeden nebo dva studenti s otázkami, jako: “Myslím, že tohle by mě opravdu bavilo. Co pro to mám udělat? Na jakou školu mám na tohle jít? Je to studium těžké?” Pocit, že jsem někoho inspiroval, a možná v někom probudil vášeň, která bude možná směřovat jejich život, je k nezaplacení.

Splash je fajn, ale zodpovědnost je tam relativně malá. Když se někde spletu ve znaménku, tak se nic nestane. Loni jsem jeden trimestr pracoval jako tutor fyziky pro bakaláře, a tam byla zodpovědnost větší. Když něco odvykládám špatně a student kvůli tomu zpacká zkoušku, tak mě pak asi prokleje.

Letos jsem povýšil na další stupeň – stal se ze mně teaching assistant. Pamatuji si na asistenty na bakaláři. Byli to studenti na magistru, co nám pomáhali s úkoly a dovysvětlovali, co profesor odkecal moc rychle nebo složitě. Tady je situace jiná ze dvou důvodů. Za prvé je to magisterský předmět (spacecraft design), a za druhé je to předmět založený na projektech s minimem přednášek, takže kromě opravování úkolů hlavně pomáhám studentům s projekty. Baví mě to, a budu pokračovat i příští trimestr, pokud to půjde.

Nemám (zatím) zájem stát se profesorem, ať už na univerzitě nebo jiné škole. Musím ale říci, že být učitelem má co do sebe.

One thought on “Pan učitel”

  1. To je hezké s tou zodpovědností. U nás, když ve fyzice zpacká vyučující třebas i celý postup řešení příkladu, tak je náš problém, že to z toho nepochopíme, vždyť se přeci máme venovat samostudiu. V dobrém závidím tento přístup. 🙂

Leave a Reply